BLOGI

Kirjoituksissa käsitellään hyvinvointia, tunteita, elämän haasteita, pysähtymistä, vuorovaikutusta, työssä jaksamista, luovuutta, oppimista ja kasvatusta. Teksteihin pääset kuvista ja otsikoista.


Olen kirjoittanut niin kauan kuin muistan, pääsääntöisesti omaksi ilokseni. Pidän sanoilla leikittelystä ja merkitysten muuttamisesta lauserakenteita sekoittaen. Rakastan faabeleita, filosofisia pohdintoja ja tarinoita, jotka voisivat olla totta. Myös aforismit ovat kiehtoneet minua pitkään.

Ajanjaksosta toiseen siirtyminen vie aikaa ja vaatii voimia.
Joskus siirtymä on ohi jo ennen kuin ehdimme sitä edes ajatella.
Toisinaan ajatusten ja toiminnan siirtyminen voi viedä viikkoja tai jopa vuosia.

Jos olet tottumaton käymään läpi mennyttä ja suunnittelemaan tulevaa, voit kokeilla sellaisen mielekkyyttä YearCompassin avulla. Kaikille tämäntyyppinen työskentely ei sovi, toisille se puolestaan on erottamaton osa vuodenvaihdetta. Olen kuullut joidenkin tekevän itselleen ja perheelleen hyvinkin tarkkoja ja kauaskantoisia suunnitelmia ja...

Poimi itsellesi sopivat keinot kokoamaltani Lomavalmisteluiden To Do -listalta.

Uni ja nukkuminen ovat yksi hyvinvoinnin edellytyksistä. Nukkumattomuuden haitat tunnemme hyvin ja univaikeuksien moninaiset syytkin ovat laajalti tiedossa. Koska unen laatuun ja syvyyteen vaikuttavat elämän suurten asioiden lisäksi myös arjen rutiinit, kannattaa niihin kiinnittää huomiota halutessaan parantaa unitottumuksiaan.

Työtehtävät, opinnot ja arjen velvollisuudet pyrkivät täyttämään niille varatun ajan ja valtaamaan tilaa mahdollisimman paljon myös vapaa-ajastamme. Ajanhallinta ja organisointi auttavat ohjaamaan omaa toimintaa tehokkaampaan suuntaan, vapauttamaan aikaa elämälle ja hyvinvointiamme lisääville asioille.

Sinulla ei ole käytössäsi yhtään enempää tunteja vuorokaudessa kuin meillä muillakaan. Erot ajan joustavuudessa syntyvät omista valinnoistamme. Jokainen valitsee itse aikataulunsa ja kiireensä, samoin lepo- ja palautumisaikansa pituuden ja syvyyden.

Stressi kuuluu elämään ja kaikkeen toimintaan. Jos kuitenkin tunnistat itsessäsi distressin oireita, on syytä ryhtyä toimiin sen vähentämiseksi tai hallitsemiseksi. Keinoja on lukuisia ja erilaisia tapoja kannattaa kokeilla. Tärkeintä on omien toimintatapojen ja asennoitumisen muuttaminen stressin aiheuttajiin.

Hyvinvoinnin ja onnellisuuden osatekijöitä on kautta aikain jaoteltu monenlaisin tavoin. Näkökulmia jaksamiseen ja jaksamattomuuteen on enemmän kuin niistä kirjoittavia. Jotkut vertaavat hyvinvointia kymmenotteluun - palkintosijoille voi yltää, vaikka jokin osa-alue ei toimisikaan odotusten mukaisesti. Meistä jokainen kokee omalla tavallaan sekä...